Kaptár : Videójáték és a Filmek kapcsolata |
Videójáték és a Filmek kapcsolata
Videojátékból lettek a filmek úgy, hogy...
A VIDEÓ-JÁTÉK ÉS A FILMEK KAPCSOLATA
2002. márciusában történt, hogy Paul W.S. Anderson a népszerűségi listákat vezető videó-játékot a filmvászonra vitte, lehengerlő sikerrel. Egy invenciózus új sztori és a járni tudó Nem-Holtak veszélyes világának ötvözeteként, a filmben egy új és még rémítőbb küzdelem tanúi lehettünk.
"Mindig szerettem volna egy tényleg rémítő horror filmet készíteni." - mondja Bernd Eichinger, a Constantin Film executive producere. Mikor látta, hogy a Constantin cégnél az alkalmazottak az irodában is a Resident Evil videó-játékkal szórakoznak, felismerte az - ebben az oly sokak képzeletét élénken, ugyanakkor rémületbe ejtően megragadó - játékban rejlő óriási lehetőségeket. A Resident Evil a videó-játékok történetének egyik legnagyobb sikerű sorozata, amelyet világszerte több mint 24 millió példányban adtak el. A Capcom egyetlen év leforgása alatt a sorozat két új darabját dobja piacra: a Resident Evil Outbreak a PlayStation 2, a Resident Evil 4 a Nintendo GameCube égisze alatt jelenik meg. "Tudtam, hogy ha a filmvászon nyelvére tudjuk fordítani ennek a játéknak az egyedülálló jellegét, akkor az biztos siker."
A Constantin Film megvette a jogokat a Capcom-tól, az interaktív szórakoztatás műfajában az egész világon vezető szerepet játszó gyártó, kiadó és forgalmazó cégtől. "A Constantin független vállalat." - magyarázza Eichinger. "Mi gyors döntéseket tudunk hozni, anélkül, hogy vagy száz különböző vezetőt kellene bevonni az egyeztetésekbe. Azt hiszem, hogy ez a független szellemiség nagyon vonzó volt a Capcom számára. De ami még ennél is fontosabb, az az, hogy nagyon komolyan vettük a Capcom koncepcióját, és kétséget kizáróan bebizonyítottuk, hogy mennyire tiszteletben tartjuk a forrásanyagot."
A RESIDENT EVIL: Apocalypse című film készítéséhez újra összejött az eredeti alkotói team: Robert Kulzer, a Constantin cég executive producere és Jeremy Bolt producer, az Impact Pictures cégtől, valamint Paul W.S. Anderson, produceri és forgatókönyvírói minőségben. A teamhez csatlakozott még Don Carmody, a veterán producer (Chicago, Gothika), aki a közelmúltban a Constantin által készített thriller, a Wrong Turn (Halálos kitérő) című film producere volt.
A producer és forgatókönyvíró Anderson, aki maga is a Resident Evil videó-játék mohó használója volt, jóval az első film készítése előtt is, rendkívüli módon élvezte a lehetőséget, hogy a videó-játék szinte tapintható elemeit átültesse ebbe a más közegbe. "Van néhány feltűnően jellemző ábrázolás, illetve képanyag a videó-játékban, amelyeket újrateremtettünk a filmvászon számára." - mondja Anderson. "Ez volt az egyik ok, amiért annyira élveztük ennek a filmnek a készítését. Mivel olyannyira közvetlenül kapcsolódik a film a videó-játékban szereplő figurákhoz, elbeszéléshez és eseményekhez, bizonyos képeket és jeleneteket úgy teremthettünk újjá, hogy egy kicsit meg is csavarintottuk a dolgokat, úgyhogy még a videó-játék legelszántabb rajongói számára is tartogatunk meglepetést."
"Azt próbáltuk elérni, hogy a néző úgy merüljön bele ebbe a világba, mint ahogy az a videó-játék közben is előfordul az emberrel." - folytatja Anderson. "Bizonyos fokig könnyű a Resident Evil-ből filmet készíteni, hiszen magát a videó-játékot is erősen befolyásolták a filmek."
Mivel Anderson az Alien vs. Predator című filmjét párhuzamosan ugyanakkor forgatta, amikor a RESIDENT EVIL: Apocalypse című film produkciója zajlott, az alkotói team mozgatását a felvételvezetői minőségben elismert művészre, Alexander Witt-re bízta, aki rendkívüli akció-érzékét és vizuális stílusát már tucatnyi kasszasiker filmben megcsillogtatta, köztük a Hannibal és a Black Hawk Down (Sólyom végveszélyben) című filmekben.
"Alexander-nek fantasztikusan, erősen vizuális a látásmódja, és az utóbbi tíz év legsikeresebb filmjeinek néhány legjobb jelenetét ő készítette." - jegyzi meg Bolt producer. "Olyan gazdag filmkészítői tapasztalatokkal rendelkezik, hogy nehéz elhinni, hogy rendezőként most debütál."
Anderson és Jovovich egyaránt úgy érezte, hogy a filmben lennie kell sokkoló meglepetéseknek és izgalmaknak, de legalább annyira néhány nagyszabású akció jelenetnek is, a helikopter mutatványoktól a soha még nem látott óriási zuhanásokig. "Ezzel a filmmel Alexander tényleg minden lehetőséget megkapott." - mondja Anderson. "Olyan rendezőt akartunk, akinek a stílusa széles spektrumot ölel át, aki egyenlő mértékben tudja adagolni az akciót, a horrort és a sztori mélyebb értelmét."
Fehr, az egyik szereplő hozzáfűzi: "Egyetlen percig se gondolná senki, hogy ez Alexander első filmje. Annyira lazán, nyugodtan tesz mindent. Tudja, hogy mit akar; tudja, hogy mit csinál, a javaslatokra mégis teljesen nyitott. Olyan érzés ez, mintha egy barátoddal közösen készítenéd a filmet. Fantasztikus az, ahogy Alexander dolgozik, és a meglátásai, az elképzelései tényleg nagyszerűek."
Miután a rendező kérdése így megoldódott, a második legfontosabb, lényegi eleme a filmnek Jovovich vállára nehezedett, akinek Alice alakjának megszemélyesítőjeként ezúttal az előbbinél is nagyobb fizikai és érzelmi kihívásnak kellett megfelelnie. "Milla tett arról, hogy Alice ne csak a fantasztikus küzdő- és öldöklő gép színében tűnjön fel, hanem a figura emberi oldalát is megjelenítette." - jegyzi meg Anderson. "Az ő megformálásában Alice nem vált túlságosan gyorsan túlságosan emberfelettivé. Milla azt akarta, hogy realisztikus legyen ez a folyamat, ezért az általa életre keltett Alice küzd az ellen, amivé a kísérletek teszik őt. Azt hiszem, hogy amit Milla színészi alakítása hozzátett a figurához, az drámai módon javította a figura hihetőségét."
Jovovich teljesen átadta magát a filmre való fizikai értelemben vett felkészülésnek is. "Azt hiszem, egyikünk se gondolta volna, hogy a mutatványok közül ilyen sokat ténylegesen ő maga képes lesz megcsinálni, mert egyikünk se gondolta volna, hogy ilyen lelkesedéssel veti majd bele magát az edzésbe." - mondja Anderson. "Szó szerint négy hónapon keresztül edzett a film készítését megelőzően - méghozzá keményen edzett. Milla egészen átalakult a film, és a szerep kedvéért."
"Én egy harcos vagyok, és imádom a harcművészeteket." - mondja Jovovich, és nevetve teszi hozzá: "A szónak ebben az értelmében szeretek erős és hatalmas lenni. Határozottan van érzékem az erőszakos témákhoz. Talán a Jugoszláviához kötődő múltam miatt van ez. Én mindig kész vagyok a harcra - mintha ez az őrületesen barbár dolog előbújna a DNS-em titkos mélységeiből."
Az edzéseknek részét képezte a Capoeira-val, ezzel a felettébb akrobatikus brazil harcművészeti ággal való ismerkedés, Amen Santo mester irányítása alatt. Ezt a rendkívül heves és kemény harcművészeti formát egy időben Brazília számos területén betiltották, mert harci kiképzésnek minősítették. Jovovich Capoeira képzésének részét képezte a maracatu, ez a botokkal előadott harci tánc is. Jovovich olyan tökélyre vitte, olyan eleganciával adta elő ezt a táncot, hogy az ihletője lett az Alice és a Védernyő csapatai között gumibotokkal vívott összecsapás koreográfiájának. Jovovich fegyverpörgetésben is kapott képzést, Phil Spangenberger irányítása alatt, akinek a tanítványai között olyan hírességeket találunk, mint Mel Gibson és Will Smith.
Steve Lucescu, aki a mutatványok koordinátora volt, és akinek olyan filmek fűződnek a nevéhez, mint a Chicago, Gothika, Wrong Turn (Halálos kitérő), sokat foglalkozott Jovovich-csal a filmben szereplő bonyolult mutatványainak kidolgozása érdekében. "Amikor megismertem Milla-t, egyre jobban láttam, hogy mire képes - mind a szerep fizikai értelemben vett szempontjából, mind a színészi alakítás tekintetében." - mondja Lucescu. "Egész egyszerűen fantasztikus volt. Milla nem ismer határt."
Az egyik legfontosabb, sorsdöntő harci jelenet Alice végső küzdelme a Nemesis ellen. "Az első edzés alkalmával azt mondtam, ’Oké, megpróbálunk, mondjuk, húsz lépést, illetve mozdulatot beépíteni ebbe a küzdelembe, aztán meglátjuk, hogy megy.’" - emlékszik vissza Lucescu. "Mindössze néhány óra leforgása alatt végigvettük Milla-val mind a húsz lépést. Attól kezdve folyton további, egyre összetettebb, egyre bonyolultabb mozgásokból építettük fel a mutatványt, és Milla mindegyikkel megbirkózott."
Milla Jovovich a film első számú sztárja. Az utána következő, második kulcsfigura Jill Valentine, a videójáték-sorozat hősnője. A szerepre, hosszú és kiterjedt keresés után, a brit Sienna Guillory-t választották ki. "Ennek a választásnak olyannak kellett lennie, hogy ne csupán a mozilátogató közönség tetszését nyerje el, hanem azok a rajongók is elfogadják, akik a videó- játék jóvoltából már régen ismerik és figyelik Jill Valentine-t." - jegyzi meg Don Carmody producer. Jeremy Bolt hozzáteszi: "Guillory rendkívül tehetséges színésznő, aki emellett óriási módon fotogén is. Amellett a Jill Valentine figura régi csodálója."
Guillory már akkor lelkes híve volt a videó-játéknak, amikor a szerepet megkapta. Amikor először olvasta el a RESIDENT EVIL: Apocalypse című film forgatókönyvét, a túlélés témájával foglalkozó horror sorozat teljesen hatalmába kerítette, és tanulmányozni kezdte a videó-játékot, hogy a sajátos modort, a stílust, a jellegzetes vonásokat úgy lesse el, hogy azokat a figura megteremtésében felhasználhassa.
A forgatás alatt a Capcom cég munkatársa, Hiroyuki Kobayashi, aki a Resident Evil Games videó-játékok producere, Tokióból a helyszínre repült, hogy meglátogassa a stábot, és Guillory olyan mély benyomást tett rá, hogy valósággal sokkolta. "Egyszerűen nem akart hinni a szemének." - emlékszik vissza Carmody. "Sienna valóban maga Jill."
Jovovich és Guillory azonnal szoros kapcsolatba kerültek, úgy is, mint színésztársak, és úgy is, mint az általuk megszemélyesített figurák. "Remek dolog Milla-val dolgozni." - mondja Guillory. "Milla hihetetlenül okos. Pontosan tudja, hogy hogyan kell egy forgatókönyvvel dolgozni, hogyan kell másokkal együttműködni."
|